top of page

PLÁŠTĚ A DUŠE: Podle čeho vybrat ty správné

Aktualizováno: 4. 8. 2024

V minulém článku jsme si řekli, jak vybrat správný rozměr plášťů a duší. Dnes se zkusíme podívat, jak poznat vhodný druh pro daný účel a přidáme pár konkrétních modelů. Pláště mají u koloběžek výrazně větší vliv na jízdní vlastnosti, než u kol. Jedním z důvodů je fakt, že jízda na koloběžce je prostě energeticky náročnější, než na kole. Dál pláště ovlivňují světlost (výšku nad zemí) koloběžky a tím i výšku nášlapu, což opět má zásadní vliv na jízdu a posledním podstatným rozdílem je jiný druh pohybu, koloběžka zrychluje a zpomaluje s každým odrazem, tak musíme víc brát v potaz setrvačnost rotujících částí, která je daná z velké části právě hmotností plášťů.




Takže co nás zajímá:


rozměr

sedí průměr s ráfkem? Přes to nejede vlak. Je šířka podobná jako u předchozího pláště, příp. počítám se změnou výšky nášlapu, průchodností vidlice a dalšími změnami při osazení výrazně jiného pláště?


vzorek

je vzorek vhodný pro můj účel? Není přehnaně agresivní nebo naopak moc jemný?


váha ꞏ 

odpovídá váha typu a rozměru pláště, nebo se dá najít podobný plášť s váhou třeba o 150g nižší?


cena

cena je až jako úplně poslední věc. Pár levných a přitom na běžné ježdění dostačujících plášťů je uvedeno níže, ale pokud čtete tento článek, dá se čekat, že chcete jezdit sportovně a dostat z koloběžky maximum. Takže na pláštích nešetřete. Za měsíc nebo dva bude celkem jedno, jestli pláště stály o pár stovek víc, ale nebude jedno, jak se na nich jezdí.




Základní kategorie:


Pláště na silnici

Pryč jsou časy, kdy se jezdilo na 20 a 23mm „žížalkách“ nabouchaných na 10+ bar, naštěstí... na silniční koloběžku vybíráme pláště co nejlehčí (to platí vždycky, ale tady zvlášť), řekněme 300g a méně pro šíři 28mm, vzorek nás příliš nezajímá, protože obvykle je jen v náznaku nebo vůbec žádný (slick) a šířku bych držel pro normální podmínky někde mezi 28-32mm, pokud má vidlice, příp. ráfková brzda dostatečnou prostupnost. Čím horší asfalt, tím širší plášť. V kategorii silničních plášťů se najdou i mnohem širší modely, ale to jsou reálně spíš městské nebo trekové pláště a na opravdové svištění po silnicích moc nejsou.


ꞏVittoria Corsa

ꞏContinental Grand Prix řada



ree




Pláště pro lehký terén, gravel koloběžku a trekové pláště

tady je potřeba se zamyslet, co pro nás "gravel" vlastně znamená a podle toho vybírat. Pokud spíš horší asfalt a sem tam romantickou hliněnou pěšinku, pak volíme pláště s jemnějším vzorkem a šíří 35-40mm s váhou kolem 450g, pokud jezdíme převážně v horším terénu nebo za mokra, pak volíme pláště 40-45mm s hrubším vzorkem a váhou do 550g. Samozřejmě čím širší, tím míň budete „vyklepaní“ na nerovnostech a jistější v terénu, ale zároveň stoupá váha a valivý odpor. Pro běžné trekové ježdění (gravel pro chudé:-D) platí zhruba to samé co pro gravel, ale pokud chceme ušetřit, budeme muset ustoupit z požadavků na váhu, někdy dost podstatně.


Levné trekové a univerzály:

ꞏContinental Contact Speed

ꞏSchwalbe CX Comp

ꞏCST Jack Rabbit

ꞏKenda Small Block Eight


Pro Gravel:

ꞏContinental Terra Speed

ꞏContinental Terra Trail

ꞏSchwalbe G-One řada



ree




Pláště do terénu

Terénem zde myslíme náročnější podmínky jako kameny, kořeny, sypající se nesourodý štěrk, vymletá koryta ve svazích, pro nadšence sníh apod., kam si ale sami dojedete, tzn. neřešíme tu sjezdové speciály. Pláště volíme cca 50-55mm, v této kategorii se spíše setkáme s americkým označením v palcích, tedy zhruba 2.00-2.25". Vzorek doporučuji držet spíš jezdivější, rozhodně nepořizujeme enduro nebo downhill pláště, vystačíme s plášti z kategorie cross country (XC), váhově okolo 600-650g pro velikost 29x2.20". Čím je jezdec těžší, méně zkušený a terén náročnější, tím hrubší vzorek volíme, ale jak říkám, nepřehánět, v méně náročných pasážích a po rovinách to potom opravdu nejede. Pokud často jezdíte v bahně, vybírejte pláště spíš s většími mezerami mezi špunty, nebudou bláto tolik nabalovat. V mokré ornici vás ale nezachrání nic, tu při prvních otočeních kol doslova namotáte. A naopak do sucha volíme spíš menší špunty ve větším počtu, klidně i širší gravel pláště.



ꞏContinental Cross King ProTection

ꞏContinental Race King Protection

ꞏSchwalbe Racing Ray (nejvyšší řada)

ꞏSchwalbe Rocket Ron (nejvyšší řada)

ꞏSchwalbe Billy Bonkers

ꞏVittoria Barzo G2.0 TLR



ree





Typy duší

rozměry duší a typy ventilků jsme už řešili, ale i duše mají nezanedbatelný rozdíl ve váze a kvalitě. Ve zkratce, pokud chcete rezervní duši, která bude malinká, lehoučká a nevadí vám cena, doporučuji duše Tubolito. Na normální ježdění vybírejte u Schwalbe. Jsou u nás dostupné skoro všude a v obrovské paletě rozměrů a provedení, jsou levné a mají výborné vlastnosti. A i když se mnou někteří nemusí souhlasit, doporučuji na všechno ultralight varianty. Jsou lehoučké a překvapivě mají minimální únik tlaku v čase a píchnout se dá každá duše, tak proč přidávat váhu a valivý odpor.


ꞏSchwalbe Extralight (XXlight)

ꞏTubolito (s sebou do rezervy)




Závěrem:


Vybrané modely jsou opravdu jen nástřel, dobrých plášťů, zvlášť silničních, jsou doslova stovky a rozdíly v top modelech nejsou velké, je to na úrovni „Coca-cola nebo Pepsi… U terénních už je vhodných pro koloběžku méně, ale stále toto není ani náhodou kompletní výpis


Dávejte pozor na jednotlivé edice plášťů se stejným základním názvem, ale podstatně nižší cenou. Někdy je stejný plášť v několika variantách a např. doporučovaný Continental Cross King ve verzi Protection (a nejen tento) je ve verzi Performance s poloviční cenou, drátovou patkou, horším substrátem a mnohem vyšší váhou úplně něco jiného.


U silničních koloběžek se nenechte hned rozhodit specifikací starší vidlice pro maximální velikost pláště, pokud chcete nazout širší. Ještě relativně nedávno se nic širšího než 28mm neobouvalo a je možné, že vaše vidlice pojme plášť výrazně širší. Limitem může ale i tak být průchodnost ráfkové brzdy. Na naší závodní silničce máme vidlici Carbon-tech se specifikací max 28mm, která s přehledem zvládne 32mm plášť a ještě má dostatečnou mezeru, takže spolu s vhodnou brzdou není problém jezdit širší pláště. Samozřejmě to nemusí platit vždy, pár milimetrů prostoru okolo pláště prostě je potřeba i na té silnici a podobné experimenty tak dělá každý jezdec na vlastní riziko.


Nekupujte pláště s nějakou speciální „neprůstřelnou“ ochranou proti defektu. Viděl jsem desítky takových plášťů proděravěných střípky, trny i ostrým štěrkem, stejně jako obyčejné varianty. Co ale tyto ochrany spolehlivě dělají je, že přidávají váhu (hodně) a tuhost a to přesně nechceme.


Samozalepovací duše plněné nějakým tmelem proti defektu se dají použít na nějaký dlouhý výlet, kde to nechcete řešit, ale po návratu je dobré přehodit zpátky na normální duše. Tyto duše sice řeší drobné defekty, ale vlastně kombinují nevýhody dušových a bezdušových systémů, jsou těžké a tmel v nich navíc po čase degraduje a v horším případě se z něj stane „bobek“ na jednom místě, který rozhodí vyváženost a stejně pak neplní svou funkci.



A když už jsme nakousli ty duše a bezduše, příště se na ně podíváme blíž a řekneme si o hledání optimálního tlaku




Karel




 
 
 

Komentáře


Logo-KK-2021pro online.png

V roce 2023 obdržena dotace  z rozpočtu Karlovarského kraje - číst více

bottom of page