Proč a jak "zajet" brzdy...
- pazoutkarel
- 14. 6. 2024
- Minut čtení: 1
Aktualizováno: 15. 6. 2024
Zajetí kotoučových brzd asi málokdo dělá. Je to ale docela důležitá procedura, která zajistí správný výkon brzd. U sintrovaných destiček (metallic, sinter) je to v podstatě nutnost, u polymerových (resin) to až tak zásadní není, brzdy s polymerovými destičkami si většinou "sednou" po prvních pár zabrzděních samy. Rozhodně ale neříkám, že to s nimi nemá smysl dělat. Fyzikálně je proces "zajetí", pokud se nepletu, difůze materiálu destiček do povrchu kotouče teplem. Lidsky řečeno jde o vytvoření tenké přechodové vrstvy na povrchu kotouče. Ale dost teorie. Jak na to? Každý výrobce brzd má svůj zaručený a samozřejmě "jediný správný" způsob. Fungují ale všechny, hlavně se i dost podobají. Já používám už roky úspěšně recept od Avidu:
Rozjeďte se na normální rychlost (cca 15km/h), silněji zmáčkněte brzdu, až zpomalíte na rychlost chůze - nezastavujte! Znova zrychlete na normální rychlost a znovu zpomalte na rychlost chůze, opakujte cca 20x
Pak zrychlete na velkou rychlost (cca 30km/h), zmáčkněte brzdu velmi silně (ale tak, abyste nezpůsobili smyk nebo se nezabili), až zpomalíte na rychlost chůze, znova zrychlete na velkou rychlost...opakujte cca 10x
To je všechno, nechte brzdy trochu zchladnout (pokud jste postupovali správně, budou celkem horké) a tím jsou připravené podávat jmenovitý výkon po dlouhou dobu.
Karel










Komentáře